Kríziskezelés, támasznyújtás
Hirtelen, váratlan, megoldhatatlannak, kilátástalannak, elviselhetetlennek tűnő helyzetbe, krízisbe bármelyikünk kerülhet élete során. Ilyenkor könnyen elveszítjük lelki egyensúlyunkat, mert nem tudunk menekülni a helyzet elől, kénytelenek vagyunk szembenézni a történéssel, a helyzetet nem tudjuk megoldani szokásos eszközeinkkel. A krízis azonban magában hordozza a pozitív és a negatív irányba történő változás lehetőségét is, ezért érdemes mielőbb segítségért fordulni. A pszichológiai segítséget ilyenkor a krízisintervenció (szakszerű kríziskezelés) és támogató beszélgetések jelentik.
A krízisben lévő egyén jellemzői
A krízisben lévő egyén az adott problémára, azon belül is egy-egy apró részletre fókuszál, sokat tud helyzetéről, azonban ismereteit képtelen strukturálni, keresi a megoldást, de elgyötört, szorongó, érzelmeit nehezen kontrollálja, impulzív. A tájékozódó megnyilvánulások, attitűdök megszokott rendszere felborul, megszűnik az egyén önmagára vonatkozó jövőképe. Munkavégzése alacsony hatásfokú, a mindennapos rutintevékenységek is nehézkessé válnak. A krízisben lévő kapcsolatrendszere megváltozik, véleménye társairól a tőlük kapott segítségtől, támogatástól függ. Az egyén fokozottan befolyásolhatóvá válik, függőség-igénye jelentős, „kapaszkodik” a segítőbe, mély regresszióba (gyerekes állapotba) süllyed. A krízis egyúttal a kommunikáció válsága is, az egyén az egyensúlyi állapottól eltérő módon közöl, fokozottan használ utalásokat, szimbólumokat, környezete nehezebben értheti meg, melynek következtében elszigetelődése fokozódik.
Segítség
Krízis esetén érdemi segítséget jelenthet a támogató környezet, család, barátok, vagy egy olyan személy, aki meghallgat, támogatást nyújt, ez lehet akár a szomszéd vagy a fodrász.
A telefonos lelkisegély-szolgálatok kríziskezelésre specializálódtak, számos ingyenesen hívható telefonszolgálat áll a nehéz élethelyzetbe kerülők rendelkezésére.
Lásd: Lelkisegély Szolgálatok